LIZ MEYER – WOMANLY ARTS

Artiest info
Website
facebook
Label: Strictly Country Records

Het was me niet meteen opgevallen bij het beluisteren van de plaat “Womanly Arts” maar bij het verzamelen van wat informatie over de zangeres en het album bemerkten we al gauw dat het hier over een heruitgave gaat van een uitstekend album dat al dateert uit 1994. Nieuw werk kon het dan ook niet meer zijn want de Amerikaanse zangeres en songschrijfster Liz Meyer overleed jammer genoeg al op 26 augustus 2011 op 59-jarige leeftijd toen ze de ongelijke strijd tegen kanker heeft verloren. De hernieuwde uitgave van deze vijde soloplaat uit haar repertoire komt er dan ook naar aanleiding van de tiende verjaardag van haar betreurde heengaan als een eerbetoon aan dit veel te vroeg verloren muzikale talent.

Ondanks het gegeven dat ze haar roots had in Washington D.C. was zij tijdens haar muzikale carrière vooral gekend in Europa als bluegrass-artieste, een muziekgenre dat ze heel actief practiseerde vanuit haar Europese thuishaven in Nederland. Daar was ze sinds midden jaren ‘80 beland als de partner van mandolinespeler Pieter Groenveld die nu het platenlabel ‘Strictly Country Records’ runt waarop hij sinds vele jaren Americana, folk, country en bluegrass-artiesten promoot. Ook dit album wordt nu opnieuw uitgebracht door zijn label.

Het tien liedjes tellende album herbergt zeven nummers die Liz Meyer zelf heeft gecomponeerd en die ze onder begeleiding van haar akoestische gitaar met haar altstem zingt. Het lijstje van muzikanten die het album en de songs met haar hebben opgenomen leest als een ‘Who Is Who’ van bluegrass- en countryartiesten. Sommigen van hen stonden in 1994 ten tijde van de opname nog aan het begin van hun carrière maar anderen waren ook toen al gevestigde namen in het muziekgenre. Zo horen we Emmylou Harris prachtig meezingen op de drie nummers “Dreams Have Endings”, “Gone” en de Eric Andersen-song “Close The Door Lightly” die u kunt horen op de tweede audiovideo bij deze recensie.

De alomgekende mandolinespeler en fiddler Sam Bush bespeelt zijn favoriete instrumenten in de tracks “Dreams Have Endings”, albumtiteltrack “Womanly Arts”, “Get In The Wind” (zie eerste audiovideo), “Footlights”, “Close The Door Lightly” en de wondermooie albumafsluitende ballad “Nothing To Lose”. De in bluegrass onontbeerlijke banjo wordt gehanteerd door John Hickman en door Bela Fleck bij de song “Get In The Wind” terwijl de fiddle in enkele andere nummers bespeeld wordt door Byron Berline (ex-‘Bill Monroe Band’), Jim Buchanan en Jeff Wisor en waarbij de dobro heerlijk klinkt als hij bespeeld wordt door Mike Auldridge of Jerry Douglas.

De tweede stem bij een paar nummers is afkomstig van John Cowan terwijl John Duffey in duet meezingt op de uit 1954 stammende bluegrassklassieker “No Curb Service” van ‘The Goins Brothers’ en Jonathan Edwards samen met Liz Meyer meezingt in het duet “Living In The Past”. Dat dit album 27 jaar na zijn oorspronkelijke release de tand des tijds probleemloos heeft doorstaan bewijst dat de liedjes van Liz Meyer oersterke nummers zijn in het bluegrass- en countrygenre. Het doet dan ook alleen maar pijn om te beseffen hoeveel goede songs we nog uit haar koker hadden mogen krijgen als zij nog onder ons zou geweest zijn. Maar in plaats van te blijven treuren kunnen we beter nog eens met volle teugen genieten door naar de tien liedjes op haar tijdloze plaat “Womanly Arts” luisteren.

(valsam)